BetűméretKüldd továbbNyomtatásFőoldal | Lélek | Mennyire vagy stresszes? (Mini teszttel)

Mennyire vagy stresszes? (Mini teszttel)

Mennyire vagy stresszes? (Mini teszttel)

Szerző: Alec | 2012.05.09
Forrás: manus.hu

Az élet az ember választásainak az eredménye. A stresszt, a szorongást választod? Vagy úgy döntesz, megőrzöd nyugalmad, és ura leszel a hely

„Élj gyorsan, halj meg fiatalon, légy jóképű hulla”, ez a stresszmániások jelmondata. De legalábbis eszerint élik életüket. És milyen igazuk van! Hiszen minden egyes perc, amit az ember megtakarítani vél a sietség révén, kettőt csíphet le az életéből. Minden pihenéssel töltött perc pedig két másikat jelenthet, amit a békés öregkorban élvezhetsz.


Recept a nyugtalansághoz

A stressz nyugtalanságot, dühöt, frusztrációt vagy undort kiváltó élmény eredménye. Okozhatja bármi, ami feszültséget, bizonytalanságot kelt, például az aggódás, hogy mit kellene még most azonnal megcsinálnia, vagy hogy mit gondolnak amjd a kollégák, ha nem kapja meg az előléptetést, vagy mindazt, amire ma nem jutott idő, holnap kell elvégeznie.

Mindenkire nehezedik olyan nyomás élete során, amitől stresszesnek érzi magát. A stresszhatás üvöltő főnöktől, síró babától „mínuszban” lévő bankszámlától a hasznavehetetlen munkatársaktól egyaránt származhat. Ha a stressz az életöröm útjába áll, a szervezet figyelmeztető jelzéseket bocsát ki a túlterheltség hatására. 

 

Mini teszt

Ha az „Egészséges választás” oszlopában lévő kérdések zömére igennel válaszolsz, gratulálunk! Te jól kezeled a stresszt. Ha azonban ötnél több kérdésre adsz igenlő választ az „Egészségtelen választás” oszlopban, ideje fontolóra venned néhány komoly változtatást életmódodban.

 


Egészségtelen választás

1. Gyakran leszel ideges, dühös vagy nyugtalan apró csalódások, problémák miatt?

2. Azzal a balsejtelemmel élsz együtt, hogy az életed rosszra fordulhat?

3. Visszatérő fejfájástól szenvedsz? Állandóan fájnak a hát- és nyakizmaid?

4. Egésznap „láncdohányzol”?

5. Túlhajszolt, magányos, elszigetelt vagy?

6. Koffeinnel, cukorral igyekszel energiát pumpálni magadba?

7. Rendszeresen kínoz alváshiány, felszínes légzés, gyomor- vagy bélproblémák és/vagy magas vérnyomás?

8. Folyamatosan másokat kritizálsz, mindenkiben hibát találsz? Rettegnek tőled az emberek, hogy veled kell dolgozniuk? Őszintén, nehéz veled kijönni?

9. Gyakran felemeled a hangodat, túlkiabálsz másokat?

10. Gyakran aránytalan mértékben dühbe gurulsz a helyzethez képest?

11. Gyakran előfordul, hogy szinte lehetetlennek érzed hibáid beismerését, és/vagy azt, hogy elnézést kérj másoktól?

12. A munkádat inkább tehernek érzed, mintsem kihívásnak?

13. Haragtartó vagy? Gyakran foglalkozol rögeszmésen azzal, amit mások érzése szerint ellened tettek? Áldozatnak érzed magad? 

 

Egészséges választás

1. Meg vagy győződve arról, hogy a tőled telhető legjobbat nyújtod, és ez elég is.

2. Emlékszel olyan esetekre, amikor nem azért álltál fel a dolgozóasztaltól, hogy a mellékhelyiségbe, újabb munkáért vagy kiszaladj a boltba csokiért.

3. Rendszeresen meditálsz, vagy részt veszel valamiféle relaxáló hatású tevékenységben.

4. Vannak ésszerű célkitűzéseid az életedre vonatkozólag.

5. Szívesen kérsz segítséget, ha kell.

6. Amikor hazaérsz, megcsókolod a csajodat, megöleled a szeretteidet.

7. Vannak hobbijaid. Zenét hallgatsz, olvasol, horgászol… Tudsz együttnevetni másokkal, örömöt találsz az élet apró dolgaiban.

8. Jól vezetsz, kerülöd az agresszív vezetési stílust, a konfliktust más autósokkal, a túlzott sebességet.

9. Esténként hazaérve, a küszöbön kívül hagyod a munkádat.

10. Ismered a saját korlátaidat, és elfogadod azokat.

11. A számodra fontos dolgok listáján szerepel a család, a barátok, a kellemes időtöltés. És te rajta vagy?

12. Napközben szakítasz időt testmozgásra, étkezésre, pihenésre.

13. Jó érzéssel indulsz munkába. Önként segítesz a kollégáidnak. Dicséred, bátorítod a beosztottaidat.


Harc vagy hátraarc?

A „harc vagy hátraarc” reakciója mindenkibe be van programozva. Amikor az agy közelgő válsághelyzetet érzékel, kémiai üzenethordozók, úgynevezett neurotranszmitterek formájában vészjelzéseket bocsát ki. Ezek a jelzéssel beindítják a hormontermelést azzal a céllal, hogy a szervezet harckészültségbe kerüljön.

Az agy felkészíti a testet, hogy vagy harcoljon az észlelt veszély ellen, vagy meneküljön előle.

Ennek az ősember igen jó hasznát vette: amikor kardfogú tigrissel vagy a szomszédos törzs harcias barlanglakóival találta szemben magát, a „harc vagy hátraarc” reakció jó túlélési esélyt biztosított számára.
 

Na mit szólsz hozzá? (Eddig 0 komment érkezett)

Hirdetés

Facebook

.

Partner oldalak

Hirdetés

Oldaltérkép