BetűméretKüldd továbbNyomtatásFőoldal | Karrier | Belső csaták, nehéz ügyfelek

Belső csaták, nehéz ügyfelek

Belső csaták, nehéz ügyfelek

Szerző: manus | 2011.07.19
Forrás: manus.hu

Bárhogy is hívjuk: tárgyalásnak, megbeszélésnek, meetingnek, ötletelésnek… ma már ezek a fogalmak összefonódnak, és mindennaposak

Egy sikeres megbeszélést levezetni nem kis kihívás. Biztosítani kell, hogy mindenki értékesen közreműködjön, és mindeközben gördülékenyen kell irányítani a dolgokat. Minden valószínűség szerint ugyanazok, akikkel egyébként is gondunk van, a megbeszélés alatt is figyelmet követelnek majd maguknak. Mindig az legyen a szemed előtt, hogy azok az alkalmazottak és ügyfelek, akik nem képesek egymással együttműködni jelentősen lelassíthatják a munkafolyamatokat.
 

Hogyan kezeld a belső csatározásokat?

Tehát tedd félre a személyes érzéseid, és mindig mérlegelj!

  • Az ilyen bajokat a csírájukban el kell fojtani. Hívjuk meg mindkét felet egy megbeszélésre, ahol elmagyarázhatjuk nekik, hogy összeütközéseik mennyire zavarják a többieket, és mennyire hátráltatják a munkát.
  • Kérjük meg mindkét felet, hogy fejtsék ki álláspontjukat. Figyelmesen hallgassuk őket végig, és közben készítsünk jegyzeteket. Ezzel egyrészt azt jelezzük feléjük, hogy tényleg odafigyelünk rájuk, másrészt jól jöhet még a későbbiek során, ha a vita folytatódik.
  • Ne vonuljunk félre. Foglaljuk össze mindkét fél álláspontját, majd javasoljunk megoldást.
  • Közöljük velük, hogy ha tovább folytatják, fegyelmi eljárás fog következni.
  • Feljegyzéseinket vezessük naprakészen. Ha elszabadulnak az indulatok, és a személyzeti osztályt is be kell vonni, akkor jó, ha hibátlanok a jegyzeteink. Ha bíróságra kerülne az ügy, szintén hasznos egy jó háttéranyag.

 

 

Hogyan viselkedj egy nehéz megbeszélésen?

Az alábbiakban felsorolunk néhány olyan tipikus helyzetet, melyek megnehezíthetnek egy értekezletet, és megtárgyaljuk, mit lehet tenni. 

A VITATKOZÓK

Ők azok, akik könyörtelenül lecsapnak minden ötletre, javaslatra, amivel nem értenek egyet. Vitát provokálnak, és ezzel feltartják a megbeszélést. 

Mit tegyél?

  • Legyél türelmes, és figyelj. Ha úgy gondolják, hogy nem figyelnek rájuk, akkor bátorítva érzik magukat, hogy folytassák érveik felsorolását.
  • Ismerd el álláspontját, majd amilyen gyorsan csak lehet, válts át másik témára. Például: „Nagyon köszönöm a kiegészítést. És most folytathatnánk a következő ponttal?”; vagy „Mi a köze ennek a fő problémához?”
  • Ha még mindig folytatni akarják, kérdezzük meg a többieket, hogy szerintük is érdemes-e tovább rágódni ezen a kérdésen. Hacsak nem mindenki érdekelt a témában, rekesszük be a témát vagy a megbeszélést.
      

A HALLGATÓK

Ők azok, akik úgy tűnnek, hogy unatkoznak, és semmi kedvük a megbeszélésben tevékenyen részt venni. Néha nehéz eldönteni, hogy félénkek, vagy épp ellenkezőleg, lenézőek. 

Mit tegyél?

  • Kérjük meg a társaságot, hogy sorban mindenki mondja el a véleményét a kérdésről. Így nem tűnik úgy, mintha kipécéztük volna az illetőt, de mégis rákényszerítjük, hogy mondjon valamit.
  • Időről időre tegyünk fel kérdéseket. Finoman csináljuk, hogy fel se tűnjön nekik a provokáció.

  

A VICCELŐDŐK

Ők azok, akik a megbeszélést arra használják fel, hogy humorérzéküket villogtassák. Kicsúfolják a többiek együttműködését, megnehezítik számukra a konstruktivitást, ezáltal csúszást okoznak a megbeszélés menetében. 

Mit tegyél?

  • Mosolyodj el – jelezvén, hogy érted a viccet. Vigyázz, hogy ne legyél közönséges. Utána gyorsan térj vissza az eredeti témához.
  • Ha túlságosan sokat viccelnek, és a megjegyzéseiket nem odavalónak találjuk, akkor például fogalmazhatunk így: „Ezeket a vicceket tartogassák inkább más alkalomra.” Ezt követően ne adjunk helyet a közbeszólásaiknak.

  

AZ ALAPOSAK

Ők azok, akik szeretik a szabályokat, és bármikor képesek megszakítani egy prezentációt, csakhogy kihangsúlyozzák a hibáit. 

Mit tegyél?

  • Köszönd meg a megjegyzést, és fejtsd ki, hogy nem a részletekben akarsz elmerülni, hanem összességében kívánod tárgyalni a kérdést.
  • Az is megoldás lehet, hogy megmutatod nekik az anyagot a prezentáció megkezdése előtt. Ez esetben remélhetően még a prezentáció előtt szóvá teszik a kifogásaikat. 

 

A SUTTOGÓK

Szinte minden megbeszélés alatt vannak olyanok, akik halk megjegyzéseket tesznek a szomszédaiknak. 

Mit tegyél?

  • Határozottan nézz rájuk, jelezvén, hogy észrevetted a suttogásukat.
  • Szakítsd meg a prezentációt, és kérd meg a suttogókat, hogy ismételjék el hangosan, hogy miről beszéltek. Például: „Érdekesen hangzik. Megosztanátok velünk is?”

 

Cikkünk Ken Lawson: Nehezen kezelhető emberek, kényes szituációk című Alexandra kiadvány alapján készült.

 

Na mit szólsz hozzá? (Eddig 0 komment érkezett)

Hirdetés

Facebook

.

Partner oldalak

Hirdetés

Oldaltérkép