BetűméretKüldd továbbNyomtatásFőoldal | Egészség & Sport | Testépítés - az alapok

Testépítés - az alapok

Testépítés - az alapok

Szerző: Alec | 2013.01.04
Forrás: manus.hu

Az edzésforma kiválasztása, és hogy azt milyen intenzitással végezd, tényezők egész sorától függ, amelyek személyenként változnak.


Ilyenek az életkor, az aktuális fizikai állapot és a célok, nem beszélve arról, hogy ki mit talál szórakoztatónak. Az alapkérdés mégis az, mi legyen az első lépés?


A test átépítése

Ezt rendszerint „testépítésnek” szokták értelmezni, pedig az igazság az, hogy a jó kondíció megszerzése sokkal inkább a test lerombolásának, nem pedig felépítésének a folyamata.

A testedzésnek csakis azzal a fajtájával növelheted erődet vagy állóképességedet, amellyel munkára fogod izmaidat – az pedig messze meghaladja hétköznapi használatuk szintjét. Az orvosok ezt megterhelési alapelvnek nevezik: az izmok rendszeres, intenzív megdolgoztatásuk során alkalmazkodnak az új igényekhez. Egyfajta rekonstrukciós folyamat megy végbe, amelyben a testgyakorlatok először „lerombolják” az izmokat: kifárasztják, legyengítik őket, és mikroszkopikus méretű roncsolódásokat okoznak bennük. Azután a test újra felépíti a sérült izmokat, megnöveli a tömegüket, hatékonyabbá teszi és megerősíti őket, hogy jobban bírják a fokozott terhelést.

A lerombolás és az újraépítés folyamatát azonban egyensúlyban kell tartani. Elégséges mértékben kell lerombolni az izmokat, hogy a test reagálhasson rá, és hozzákezdjen kijavításukhoz, de nem annyira, hogy a fájdalom vagy a sérülés megbéklyózza az erőfeszítéseket, vagy megszüntesse a motiváltságot. Éppen ezért fontos, hogy a testedzést a jelenlegi kondíciódhoz igazítva kezdjed el. Onnan kezdve fokozatosan növelheted a követelményeket: több súlyt emelhetsz, több kilométert futhatsz, több hosszt úszhatsz, növelheted a gyakorlatok végzésének intenzitását.


Hogyan kezdj hozzá?

Ha még sohasem edzettél, vagy hosszú időre abbahagytad kezdetben esetlennek érezheted magad. Nehéz előrejutni. Sok férfi követi azt a veszélyes hibát, hogy túl sokat és túl gyorsan végez valamit, vagy nem tudja legyőzni kezdeti bátortalanságát – így aztán fájdalmai miatt vagy motiváltság hiányában végül feladja. Ahhoz, hogy testileg-lelkileg felkészülhess, kövesd alábbi tanácsainkat!

Kezdd orvosi vizsgálattal!
A háziorvosoddal folytatott beszélgetés után könnyebb felismerni korlátaidat és az edzésekkel járó veszélyeket.

Beszélj egy edzővel!
Az edzőterem egyik szakembere vagy személyi edző hozzásegíthet, hogy felmérd céljaidat és az edzésprogramokat, figyelmeztethet hiányosságaidra, irreális elvárásaidra, és elmagyarázza neked a helyes technikákat és a biztonsági előírásokat.

Kezdd könnyedén!
A férfiak többsége azonnal mindent ki akar hozni magából. Fogd vissza magad, és kezdetben kevesebbet végezz, mint amire véleményed szerint képes vagy. Fokozatosan növeld az intenzitást, az időtartamot vagy az ismétlésszámot – de heti 10-15 százalékos növelésnél ne akarj többet.

Fektess be!
Az edzőtermi bérlet vagy a jó felszerelés kitűnő befektetés, mert növeli a motiváltságot, amellyel az edzésprogram sikerességét akarod látni. Ám, ha először sportolsz életedben, kezdetben kölcsönözz vagy bérelj felszerelést, amíg eldöntöd, hogy pontosan melyik tevékenységre akarod költeni a pénzedet.

Sportolj társaságban!
Minél több barátod vagy családtagod vesz részt tevékenységedben (vagy legalább támogat benne), annál valószínűbb, hogy kitartasz mellette.

 

 

Na mit szólsz hozzá? (Eddig 0 komment érkezett)

Hirdetés

Facebook

.

Partner oldalak

Hirdetés

Oldaltérkép