BetűméretKüldd továbbNyomtatásFőoldal | Egészség & Sport | Kalciummal a gyomorégés ellen

Kalciummal a gyomorégés ellen

Kalciummal a gyomorégés ellen

Szerző: Alec | 2012.12.29
Forrás: manus.hu

Többek között a túlsúly bizonyítottan növeli a krónikus gyomorégés kialakulásának kockázatát, de érdekes módon a paradicsom és a hagyma veszélyesebb, mint a csípős vagy a zsíros ételek.

A gyomorégésről sokaknak azonnal a csípős paprika jut eszébe. A valóság azonban az, hogy nem annyira az erősen fűszeres ételek, mint inkább a zsíros és savas élelmiszerek a tettesek. Tehát ha szeretnéd elkerülni e kellemetlen érzést, akkor jobban jársz, ha például a pizzáról mondasz le. S miközben tarózkodsz bizonyos ennivalóktól, érdemes helyüket az étrendben olyanokkal pótolni, amelyek nem lobbantják lángra a belsődben azt a bizonyos tüzet.

Az ételt vagy italt a szájüregből az izmos garatfal összehúzódásai továbbítják a nyelőcsőbe. Ez olyan, akár egy hosszú csúszda, az alján csapóajtóval. Amikor a táplálék leér, az átjáró – valójában egy izomgyűrű – kinyílik, beengedve a táplálékot a gyomorba, majd gyorsan ismét becsukódik.

Egyes ételek és italok esetében a nyelőcsővel való közvetlen érintkezés vált ki égő érzést, de általánosabb, hogy valami miatt az izomgyűrű nem zár rendesen, vagy hosszabb időre elernyed. Ilyenkor a gyomortartalom és a gyomorsav visszakerül a nyelőcsőbe, károsítva annak érzékeny nyálkahártyáját. Amikor egészen a garatig visszaáramlik (reflux), köhögést, savas „gyomorízt” és kellemetlen leheletet eredményez. Akár torokfájást, sőt légúti tüneteket is okozhat. A probléma fokozódását azok az ételek idézhetik elő, amelyek hatására több gyomorsav termelődik.

Azoknak az élelmiszereknek a listája, amelyek gyomorégést váltanak ki, egyenként nagymértékben eltérhet. Ezek azonosítása érdekében az orvos általában azt javasolja, hogy egy-két hétre iktassuk ki az étrendből a gyanúba foghatókat, egyszerre mindig egyet. Orvosodtól, belgyógyásztól vagy dietetikustól kérj erre vonatkozó részletes útmutatást.

A krónikus gyomorégés, tudományos nevén gasztroözofageális reflux (elterjedtebb angol rövidítéssel: GERD) súlyos probléma. Amellett, hogy fájdalmas, a gyakori savvisszaáramlás roncsolja a nyelőcső érzékeny belső felületét, hegszövetet képezhet rajta, ritka esetben pedig olyan sejtkárosodásokat okozhat, amelyek nyelőcsőrákhoz vezetnek. Szerencsére a helyesen megválasztott, jótékony hatású táplálékokkal nemcsak az időnkénti, hanem a naponta visszatérő gyomorégést is csillapíthatod.


Oltsd el a tüzet!

Az antacid, vagyis savkötő szerek többsége egyszerű kalciumkészítmény. Vannak termékek, amelyek magnézium- vagy alumíniumvegyületeket használnak a gyomorsav közömbösítésére, de a kalcium előnye, hogy a gyomorégés megszüntetésén túl a csontokat is védi.

A kalcium étrend-kiegészítőket (vagy bármely más savkötő készítményt) rögtön a gyomorégés jelentkezésekor, illetve olyan ételek fogyasztása után alkalmazd, amelyekről tudod vagy gyanítod, hogy „savat csinálnak”. Ha a probléma éjszaka szokott fellépni lefekvés előtt vegyél be egy tablettát. A tipikus adagolás napi kettő-négy 400mg-os tabletta. Az előírt mennyiséget ne lépd túl, mert ez más gyomor-bél rendszeri problémákat okozhat, például székrekedést, felfúvódást, fokozott bélgáztermelődést, sőt fokozott gyomorsav-visszaáramlást. Rendszeresen visszatérő, gyakori panasz esetén, fordulj orvoshoz, de ha heti egy-két alkalomnál gyakrabban kell bevenned savlekötőt, akkor is.


Tiltólistás ételek

A savas ételek pl. a paradicsomszószok gyulladásba hozhatják a nyelőcső nyálkahártyáját, miközben végighaladnak rajta. Az amerikai pizzériák ezért savlekötő tablettákat is árusítanak a vevőknek, hogy a segítség helyben legyen, ha egy jó pizza vagy spagetti után ég a gyomruk. Mindez nem jelenti azt, hogy le kellene mondanod a különben oly egészséges paradicsomról, de szükségessé válhat némileg visszafogni az olaszos ételek fogyasztását. Ugyanez érvényes a narancs-, a grépfrút- és az ananászlére.

Sok esetben a hagymás ételektől sem árt tartózkodni. Egy vizsgálat során a krónikus gyomorégésben szenvedőknél a sima hamburgerek semmi problémát nem okoztak, de ha ezeket a szendvicseket hagymával fogyasztották, szinte minden alkalommal jelentkezett a fájdalom és a savvisszaáramlás. A főtt vagy sült hagyma azonban ritkábban vált ki panaszokat, csak ketchupot ne tegyél rá!

A kutatások szerint jóval gyakoribb a gyomorégés azok körében, akik nagyon sok telítettzsírsav-tartalmú zsírt (tejterméket és húst) fogyasztanak. Egy zsíros pecsenye, de akár egy zacskó földimogyoró elfogyasztása nyomán a szervezetben kolecisztokinin nevű hormon kezd termelődni, amitől a nyelőcső alán lévő záróizom elernyed.

Ugyanígy működik a koffein és az alkohol is, igaz egyes vizsgálati eredmények alapján felmentették a kávét és a teát, de többen állítják, hogy a forró italok (még a koffeinmentesek is) erős gyomorégést váltanak ki náluk, már néhány korty tán. A csokoládé zsírt és koffeint egyaránt tartalmaz, kedvelt édességük tehát sajnos mindent tud, ami a „savcsináláshoz” kell.

 

Na mit szólsz hozzá? (Eddig 0 komment érkezett)

Hirdetés

Facebook

.

Partner oldalak

Hirdetés

Oldaltérkép