BetűméretKüldd továbbNyomtatásFőoldal | Egészség & Sport | Könnyű álom - Tudj meg mindent az alvásproblémákról!

Könnyű álom - Tudj meg mindent az alvásproblémákról!

Könnyű álom - Tudj meg mindent az alvásproblémákról!

Szerző: Alec | 2011.10.12
Forrás: manus.hu

Annyi biztos, hogy az alváshiányt megsínyli a kreativitás, a memória, a kritikus gondolkodás és a fizikai teljesítmény. De mit tehetsz?


„Ha majd meghalok, lesz elég időm aludni”, okoskodik az ember, amikor vörös szemmel felpattan az előző napi buli után vagy a túlóra alatti elbóbiskolásból. De csak homályosan látja az órát, mert nehezére esik bármire is összpontosítani, és képtelen tiszta fejjel gondolkodni.

Ezek az alváshiány tünetei. Furcsamód ide tartozik az is, hogy az ember ébresztőórára van utalva. Ha valakinek reggelente riadóztatásra van szüksége, az azt jelenti, hogy nem alszik eleget.


Miért kell aludni?

Hogy pontosan miért is olyan fontos az alvás? Azért, mert a kellő mennyiségű alvás híján az ember teljesítménye jelentősen csökken. Annak felfedezésével a tudósok még adósak, hogy fiziológiailag miért annyira fontos az alvás, azzal azonban tisztában vannak, mi történik az emberrel alváshiány esetén. Először álmosnak érzi magát. Aztán gyorsan romlani kezd a hangulata, a teljesítőképessége, a kreativitása és a kritikus gondolkodása. Szélsőséges körülmények között pedig nincs az az akaraterő, ami ébren tartaná.

Amennyire tudjuk, még soha senki nem halt meg attól, hogy szántszándékkal ébren maradt volna, laboratóriumi állatok azonban szép számmal pusztultak már bele abba, hogy kutatók kísérleti céllal nem hagyták őket aludni.


Mennyit kell aludni?

Az átlagos felnőtt férfi optimális alvás-mennyisége legalább egy órával több annál, mint amihez hozzá van szokva. Az átlagos férfi ugyanis körülbelül 7 órát alszik éjszakánként, viszont a legtöbbnek 8-9 órára van szüksége ahhoz, hogy teljesen éber legyen. A pontos érték genetikai adottságaink függvényében változik. Aki kevesebbel próbál boldogulni, az a legfontosabb alvásciklusról marad le: arról, amelyik a 7. és 8. óra között kezdődik.

Ekkor lépünk be az alvás végső fázisába, amikor az agy idegsejthálózatát ingerek érik. Ez olyan, mintha újratöltenék az agy akkumulátorait. E feltöltődés elősegíti az új ötletek, meglátások emlékezetben való megőrzését, illetve kialakulását, az emlékek erősítését, valamint a különböző szellemi „anyagok” gyűjtését. Ha az idegsejthálózatot nem éri inger, az agy hanyatlásnak indul.

A munkaidőben elérendő csúcsteljesítmény érdekében az agynak négy vagy öt 90 perces alvásciklusra van szüksége. Egy-egy alvásciklusban a mély és a REM, azaz gyors szemmozgásos álomszakasz váltakozik.

Egy kutatócsoport szerint a REM-szakasz serkenti az anyagcserét, hogy az agyba a tanulást könnyítő vegyi anyagok kerüljenek. Azok a férfiak, akik azt hiszik, spórolhatnak az alváson, önmagukat fosztják meg a csúcsteljesítmény lehetőségétől, mivel agyunk nem kapja meg az emlékezet és a problémamegoldó képesség serkentéséhez szükséges ingereket.


Az alvásproblémák jelei

Ha az alábbi kérdések közül legalább egyre igennel válaszolsz, alighanem több alvásra van szükséged:

Délutánonként kisebb hullámvölgynél komolyabb éberségi problémákkal küzdesz? Álmosnak érzed-e magad, el-elbólintasz, nehezen tudsz koncentrálni a feladatodra?

Lefekvés után öt percen belül elalszol? A kipihent embernek körülbelül 30 percre van szüksége az elalváshoz.

Hétvégén kikapcsolod az ébresztőórát, és azt tapasztalod, hogy órákkal tovább alszol, mint hét közben?


Tanulj meg aludni!

Íme néhány javaslat arra vonatkozóan, hogyan térhetsz vissza a kipihentek táborába. Először is mindennap ugyanakkor feküdj le, és kelj fel hétvégén is. Minden este bújj ágyba 20 perccel korábban, egészen addig, míg egyszer azt tapasztalod, hogy kora délután nem álmosodsz el. Így találhatsz rá optimális napi alvásmennyiségedre, és „leválaszthatod” magad az ébresztőóráról, hiszen, ha kialszod magad, magadtól felébredsz reggelente. Ha korán akarsz kelni, számolj vissza annyi órát, amennyi az optimális alvásmennyiséged, és feküdj le időben.
 

Na mit szólsz hozzá? (Eddig 0 komment érkezett)

Hirdetés

Facebook

.

Partner oldalak

Hirdetés

Oldaltérkép