BetűméretKüldd továbbNyomtatásFőoldal | Egészség & Sport | 5 bevállt fegyver a megfázás és az influenza ellen

5 bevállt fegyver a megfázás és az influenza ellen

5 bevállt fegyver a megfázás és az influenza ellen

Szerző: Alec | 2011.11.17
Forrás: manus.hu

Azok közé tartozol, akik mindent elkapnak? Akik a megbetegedéseket tovább nyögik, és levertebbek tőlük, mint mások? Immunrendszeredet sokkal könnyebben megerősítheted, mint gondolnád.

Tény, hogy az immunrendszer a korral gyengül – ezért van az, hogy idősebbeknél a védőoltások általában nem annyira hatékonyak, mint a fiataloknál, és az, hogy az influenza az öregeknél akár halálos kimenetelű is lehet. Ne felejtsd el azonban, hogy védelmi vonalaidat bármely életkorban megerősítheted.

A hasonlat nem véletlen: immunrendszered különböző komponensei olyanok, mint egy hadseregben a különböző feladatokat ellátó alakulatok. Egészséged őreit s megfelelően kell „táplálni”, hiszen ha nem eszel rendesen (vagy nem alszol eleget, keveset mozogsz, illetve stressznek vagy kitéve), belső csapataid elerőtlenednek, és képtelenné válnak küldetésük maradéktalan teljesítésére. A riasztás még működik, de már nem tudnak minden baktériumot, vírust és parazitát feltartóztatni. Ezenkívül kulcsfontosságú mikrotápanyagok, pl. a cink, a szelén és a vas kismértékű hiánya is alaposan leronthatja a szervezet betegségekkel és fertőzésekkel szembeni védekezőképességét.

Az egészség a gyomron át vezet

A következő nátha- és influenzaszezon előtt érdemes tehát étrended segítségével némileg „ütőképesebbé” tenni immunrendszeredet. Ehhez már akár az is elég, hogy több élénk színű zöldséget és gyümölcsöt eszel, és néha egy-egy tengeri herkentyű is kerül a tányérodra, de ne ódzkodj a fokhagyma bőséges használatától sem. Ugyanakkor vissza kell fognod a szervezeted számára minden szempontból oly egészségtelen zsíros és cukros ételek fogyasztását.

Csirkehús, halak, hüvelyesek, tojás, joghurt és más fehérjeforrások

A fehérje a fő építőanyaga az immunrendszer legfontosabb komponenseinek, így az antitestnek és a fehérvérsejteknek, melyek felkutatják, majd likvidálják a kórokozókat és a ráksejteket. A fehérjetartalmú élelmiszerek többsége az immunrendszer számára ugyancsak nélkülözhetetlen cinknek, vasnak és számos B-vitaminnak szintén kitűnő forrása.

Az idősebbeknek és a vegetáriánusoknak fokozottan ügyelniük kell arra, hogy a szükséges fehérjemennyiséget megkapja a szervezetük. A húsevők tartózkodjanak az egészségtelen hamburgertől és a bő zsírban kisütött, bőrös csirkehústól, inkább részesítsék előnyben a sovány marhahúst és a kevés olívaolajon pirított, lebőrözött csirkét.

Ideális lenne naponta kétszer 90-120g fehérjét elfogyasztani (ennyi van egy adag húsban vagy halban és fél csésze borsóban). Ennél többet csak annak ajánlott fogyasztani, aki nagy termetű vagy a szervezete rendszeresen jelentős fizikai terhelésnek van kitéve. A szardínia háromszorosan jó hatású: sovány fehérjeforrás, gyulladásgátló omega-3 zsírsavakat tartalmaz, továbbá sok cink és szelén van benne.

Élőflórás joghurt

Az immunrendszer hadra fogható katonáinak mintegy 70 százaléka a belekben táborozik, így kézenfekvő a következtetés, hogy ha egészséges az emésztőrendszer, jó esély van rá, hogy az immunrendszer is az. Az élőflórás tejtermékekkel (joghurt, kefír, aludttej) hasznos baktériumok, pl. Lactobacillus acidophilus tömegei jutnak a belekbe, ahol véget vetnek az ártalmas mikroorganizmusok ténykedésének. Akárcsak más életközösségekben társulásokban, mindig az az „oldal” kerül fölénybe, amelyik többségben van, vagyis amíg a jótékony baktériumok száma a belekben meghaladja a kártékonyakét, azok nem tudnak elszaporodni és problémát okozni.

Elég naponta egy pohárnyi élőflórás joghurtot elfogyasztanod. Elsősorban natúr joghurtot egyél. Az ízesített változatok többet ártanak, mint használnak, mivel a cukrok gyengítik az immunrendszert, sőt kedvező környezetet teremtenek a kártékony mikroorganizmusok, pl. a bőrgombák szaporodásához.

Tea

Több betegség, pl. a rák számos fajtája feltűnően ritkán fordul elő a japánoknál. Talán zöldtea-fogyasztásuk is szerepet játszik ebben, az ital ugyanis tele van immunerősítő vegyületekkel, köztük erős antioxidánsokkal, így EGCG-vel. Egyes tanulmányok szerint hatékonyan távol tartja az influenza, a hasmenés, a szamárköhögés, a tüdőgyulladás, sőt még a fogszuvasodás kórokozóit is. De a fekete tea ugyancsak erősíti a szervezet védelmi rendszerét. Egy amerikai kutatócsoport vizsgálata során kávé- és teaivóktól egyaránt vért vettek, majd a mintákat kólibacilussal (E.coli) fertőzték. Teázás után a vérmintában ötször több termelődött egy fontos antibakteriális anyagból, mint előtte, a kávénak viszont nem volt ilyen hatása.

Az egyes baktériumokban, ráksejtekben, élősködőkben, gombákban és más kórokozókban jelen lévő alkilaminok a teában is megtalálhatók, de ezek jóval gyengébbek, így nem aktiválják, csak készenléti állapotban tartják a T-sejteket (a szervezet járőreit). Amikor a baktériumok behatolnak, az immunrendszer felismeri ezeket a vegyületeket, de észreveszi a különbséget is, és könnyen mozgósítani tudja a teaivásnak köszönhetően már éber sejteket.

Az általános egészség megőrzése érdekében napi egy-két csészével igyál meg belőle, betegség esetén napi három-négy csészényit.

Fokhagyma

A fokhagyma szintén az immunrendszer barátja, s nyersen fogyasztva különösen hatékony. Erős antibakteriális tulajdonságainak köszönhetően természetes antibiotikumként szolgál, emellett vírusölő hatású, valamint antioxidánsokban meglepően gazdag kénvegyületeket is tartalmaz.

Naponta legalább egy gerezddel fogyassz el. Aprítsd fel vagy zúzd össze, és hagy állni 10-15 percig, hogy még jobban kifejthesse hatását.

Ha a fokhagymától ég a gyomrod, szedd étrend-kiegészítő formájában, főleg nátha-idényben. Egy angliai vizsgálatban a 146 résztvevőből azok körében, akik náthaszezonban 12 héten át fokhagyma étrend-kiegészítőt szedtek, alig feleannyian betegedtek meg, mint a placebót szedők közül, akik pedig megfáztak, átlagosan négy nappal hamarabb gyógyultak meg. Biztonságos dózis 300mg naponta kétszer-háromszor, de ha vérhígító gyógyszert szedsz, a fokhagyma felerősítheti a hatását, ezért kérd ki orvosod tanácsát az étrend-kiegészítő alkalmazásával kapcsolatban.

Mindenféle gyümölcs és zöldség

Az élénk színű zöldség és gyümölcsök az antioxidánsok kiváló tárházai. E vegyületekre immunrendszerünknek főleg akkor van nagy mennyiségben szüksége, amikor betegek vagyunk, vagy erős stresszhatás ér bennünket. Ilyenkor fokozódik a szervezetben a szabad gyökök termelődése, ezek a kártékony molekulák pedig a védelmet ellátó sejtek egy részét előállító csecsemőmirigyet is károsíthatják. Ennek a mirigynek az állapota szorosan összefügg az immunrendszer hatékonyságával: ha nem működik megfelelően, fogékonyabbá vállunk a fertőzésekre, és még több szabad gyök képződik. Ezt az ördögi kört az antioxidánsok segítenek megszakítani.

Legjobban és legkönnyebben úgy biztosíthatsz szervezeted számára kellő tartalékot az antioxidánsokból, hogy sok gyümölcsöt és zöldséget eszel. Mivel ezek az egészségvédő vegyületek együtt a leghatékonyabbak, a szokványos alma meg narancs mellett igyekezz minél többféle termés fogyasztásával változatos antioxidáns-készletre szert tenni – flavonoidokat nyerhetsz a kékszőlőből, karotinoidokat a sárgarépából és C-vitamint a citrusfélékből.

Naponta hét-tíz adag gyümölcsöt és zöldséget, de ha már háromig eljutsz, akkor is örülhet a házi orvosod, hogy keveset át. Az összes gyümölcs közül a fekete áfonyában van a legtöbb antioxidáns, de a szeder, a ribiszke, a szamóca és a málna is bővelkedik bennük.
 

Na mit szólsz hozzá? (Eddig 0 komment érkezett)

Hirdetés

Facebook

.

Partner oldalak

Hirdetés

Oldaltérkép